This book describes the 1873 voyage of the British explorer Benjamin Leigh Smith, based on the diaries and photographs of Lieutenant Herbert C. Chermside, who joined the expedition of the seas around Svalbard. Chermside’s photographs, long believed lost, have recently been uncovered in Sweden and are being curated there by the Grenna Museum. The three unpublished diaries of Herbert Chermside were lent to the Scott Polar Research Institute in 1939 by Mrs. Benjamin Leigh Smith. For the first time, Chermside’s diaries are published in their entirety, with the original photographs shown alongside modern images of the same locations. This includes the first photographic record of the north coast of Svalbard, images that are today being used as comparative data for the study of climate change in the archipelago.

The diaries have been fully transcribed and edited. Introductory chapters are included, written by specialists in the history of exploration, history of science, and the history of photography from Penn State University, the University of Gothenburg, and UiT, the Arctic University of Norway, as well as contributors from the UK and Germany.

 

This volume is published in association with Grenna Museum, which will present Chermside’s photographs in a 2022 exhibit on Leigh Smith and A.E. Nordenskiold.

Författare: K-G Norén

Baksidestext:

Här ser vi tillbaka på de djärva polarfärderna i slutet av 1800-talet och början på 1900-talet. Men det är inte själva upptäckterna som är vårt fokus. Nu kommer vi närmare de kläder våra hjältar hade på kroppen; pälsplagg, ylle, linne och läder. Kläderna som betydde skillnaden mellan överlevnad eller att gå under. Kläder på liv och död.

Av Sigri Sandberg och Anders Bache

Baksidestext:

Denne boka inneholder ni sanne fortellinger fra norsk og internasjonal polarhistorie. Du får lese hemmelige, tidligere upubliserte,brev til polarkjempen Roald Amundsen, Fritjof Nansens lidenskapelige ord till sinEva – og avskedsbrevet som polarhelten Robert Falcon Scott skrev til sin kone för han döde i antarktis. Du får höre om en hasardiös ferd i luftballong, hverdagskjærlighet i ei fangsthytte, om utropskap, flukt, krangel om postkortpiker, om kjælighetsbrev som aldrig kom fram – og kanskje et drap.

 

 

By Geir O. Kløver

“This book attempts to explain how Roald Amundsen won the race tothe South pole. It contains information and original photos gleaned from his expedition and meticulous planning and preperations over many years. It reveals hi ability to forsee the challenges ahead and changeplans when new factors came into play, and it presents his well-qualified team members and his hard-earned lessons from the Arctic. Luck is certinly a factor when skiing 3000 km through some of the coldestand toghest terrains on Earth, but as you will see, luck had very little to do with Amundsen´s succsess.”

Av Swen Emanuel

 

Baksidestext:

 

Fartyget S/S Oscar Dikson byggdes på Kockums u Malmö 1880 för ändamålet att öppna en handelsförbildense mellan Europa och Sibirien via de Sibiriska floderna Ob och Jenisej. Finansiär var träpatron Oscar Dickson, samt den tidens oligark Alexander Sibiriakoff. dessa hade året innan tillsammans med kung Oscar II bekostat den framgångsrika resan med S/S Vega som första kända fartyg genom Nordpassagen 1880. Målet var att handla prima vete, malmfyndigheter och andra handelsvaror till oslagbara priser för europamarknaden.

Två kaptener navigerade fartyget i polarhavet under stor påverkan av Sibiriakoff vilken förmodligen var orsaken till att man fastnade samt fick övervintra i isen med temperaturer ner till – 42 grader och man var isens fånge med 24 man ombord.

Till Karahavets isiga vatten kom endast samojeder som utnyttjade Gydaviken för säljakt och jakt på sjöfågel under somrarna och en sommar här var ungefär en månad lång. Samojederna blev besättningens räddning och ett långt mödosamt återtåg till civilisationen startar bekostat av den, trots allt, ansvarstagande Sibirakoff.

Resan beskrivs utifrån den enkle eldaren Emanuel Anderssons dagbok som fångar det dagliga livet på fartyget. Emanuel, född i Brevik vid Karlsborg blev 97 år gammal. han överlevde därmed alla sina kamrater från resan och avled i Alingsås i januari 1947. I december 1947 föddes i samma stad författaren till boken, sonsonssonen Swen Emanuel.

 
EnglishSwedishRussia