Stängt!  Öppnar igen imorgon kl: 10:00

Stängt!  Öppnar igen imorgon kl: 10:00

Visningar

FILM OCH FRÅGESTUND

I denna visning ingår vår introduktionsfilm om Andrées polarexpedition (ca 15 minuter) samt möjlighet att ställa frågor till en av våra guider som kan berätta mer utifrån gruppens intresse.

Vi har pedagogiska arbetsblad för skolklasser och barngrupper som ni finner här

Tid: 30 min
Rekommenderad tid för hela besöket: ca 60 min.
Max antal: 30+30 personer (delas upp på två salar)
Minimiantal: 15 personer
Pris: 250 kr/sal (entréavgift tillkommer)
Period: Hela året

Max antal deltagare vardagar: 30+30 personer (delas upp på två salar)
Max antal deltagare helger: 30 personer

Är ni fler än 60 personer får ni boka fler tider efter varandra.

Önskar få en visning utanför ordinarie tider, var vänlig kontakta oss via mejl eller per telefon.

FILM OCH GULDKORN

I denna visning ingår vår introduktionsfilm om Andrées polarexpedition (ca 15 minuter). Efter filmvisningen tar guiden med sig gruppen ut i museet och berättar mer om några utvalda “guldkorn” bland museets föremål.

Vi har pedagogiska arbetsblad för skolklasser och barngrupper som ni finner här

Tid: 45 – 60 min
Rekommenderad tid för hela besöket: ca 90 min.
Max antal: 15 personer
Minimiantal: 5 personer
Pris: 1000 kr (entréavgift tillkommer)
Pris för skolgrupp: 500 kr (grundskolor inom Jkpg kommun betalar ingen entréavgift)
Period: September – April

Max antal deltagare vardagar: 15 personer
Max antal deltagare helger: 15 personer

Om ni önskar få en visning utanför ordinarie tider, var vänlig kontakta oss via mejl eller per telefon.

Visning Rasmus kvarn i Röttle by

Röttle by ligger strax söder om Gränna. Här anlade greve Per Brahe dy flera industrier under 1600-talet. Grenna Museum förvaltar två gamla kvarnar i byn som ligger längs Röttleån: Jerusalems kvarn och Rasmus kvarn. I denna visning berättar guiden om Rasmus kvarns långa historia från 1600-talet och framåt. Gruppen får se hur det går till när mjöl mals med hjälp av vattenkraft. Möjlighet finns att köpa med en påse kravodlat Röttlemjöl hem.

Tid: 30 min
Max antal: 15 personer (större grupper kan boka två tider efter varandra)
Pris: 500 kr
Pris för skolgrupp: 250 kr
Period: Maj – September

Kulturvandring i Röttle by

Röttle by ligger strax söder om Gränna. Här anlade greve Per Brahe dy flera industrier under 1600-talet. Grenna Museum förvaltar två gamla kvarnar i byn som ligger längs Röttleån: Jerusalems kvarn och Rasmus kvarn. Under denna kulturvandring berättar guiden om Röttle bys rika industrihistoria från 1600-talet och framåt. Vandringen längs Röttleån går på kuperad stig i ca 1,2 km och avslutas med ett besök i Rasmus kvarn. Tänk på att ha bekväma skor och kläder efter väder.

Tid: 75 – 90 min
Max antal: 20 Vuxna / 30 Barn
Pris: 1500 kr
Period: Maj – September

Föreläsningar

Otto Nordenskjölds Sydpolarexpedition 1901 - 1903

Få känner till Otto Nordenskjöld och Sveriges första expedition till Antarktis – före de mer kända britterna Scott och Shackleton. Vi ger en berättelse om en minst lika dramatisk expedition, därtill vetenskapligt framgångsrik, som återges med bilder och dagboksutdrag från deltagarna.

Max antal: 33 personer
Minimiantal: 6 personer
Pris: 1000 kr

Grännas historia

En berättelse i ord och bilder om traktens historia med hällkistor, ryska krigsfångar, amerikanska bombflygare och sockerbagare.

Max antal: 33 personer
Minimiantal: 6 personer
Pris: 1000 kr

Stadsvandring i polkagrisstaden

I Amalias fotspår

Under denna stadsvandring får er grupp lära sig mer om Grännas historia från 1600-tal och framåt utifrån polkagrisens moder Amalia Eriksons bostäder.

Tid: 60–75 min
Antal: Max 20 personer
Minimiantal: 10 personer
Pris: 1500 kr
Pris för skolgrupp: 1000 kr
Period: Hela året
På helger samt vardagar efter kl. 17.00 tillkommer en avgift på 1000 kr.

Frågor?

För mer information, frågor eller hjälp med bokning hör av er.
Mejl: bokning@grennamuseum.se
Telefonnummer: 036-10 38 90.

Observera att du måste ha fått en bokningsbekräftelse för att bokningen ska vara giltig.

Inför besöket

Här hittar du information om parkering, våra lokaler och annat som är bra att veta inför besöket.

Tryck för att komma vidare

Varukorg (Cart)
    Tomt (Empty)Tillbaka (Back)