Öppet idag:10:00 – 16:00

Biografin S A Andrée – Ingenjören och polarfararen

Många böcker har skrivits om Andréexpeditionen, men inte lika många om Andrée själv. De böcker som främst handlar om huvudpersonen själv ligger långt tillbaka i tiden, till åren strax efter avresan och därefter i anslutning till fyndet vid Vitön 1930. Sedan dess har mer och nytt material dykt upp därför finns det mer att berätta, vilket här sker. Vid pennan sitter Håkan Jorikson, till vardags chef för Grenna Museum Andréexpeditionen Polarcenter. En strategisk placering ifråga om insamlande av fakta och material.

I denna biografi berättas om hela den kommande hjältens liv, hans uppväxt, intressen och utbildning till ingenjör. Stundvis var han lika uppmärksammad för sina politiska åsikter och ställningstaganden som för sina ballongfärder. Därför får läsaren här en helhetsbild av människan, hans göranden och låtanden, hans förälskelser och sökande efter förkovran liksom hans förvandling från privatmannen till den offentliga personen. Det är en berättelse från August till S A Andrée.

Boken säljer vi i museibutiken för 330kr eller i vår webbshop, för 330kr plus frakt.

Varukorg (Cart)
    Tomt (Empty)Tillbaka (Back)