Stängt!  Öppnar igen imorgon kl: 12:00

Stängt!  Öppnar igen imorgon kl: 12:00

Grenna Museum är nominerat till Årets Museum 2021!

Grenna Museum är ett av tre museer som nominerats till utmärkelsen Årets museum 2021.

Det är kolossalt hedrande och uppmuntrande, säger museichefen Håkan Jorikson. Bara det att kandidera känns stort, det är ju vår publik som föreslagit oss. Och sen nominering, wow, vilken grej! Tillsammans med Livrustkammaren och Norrköpings stadsmuseum. Här finns så många bra museer och vi är topp tre.

Det är Sveriges Museer och Svenska ICOM (International Council of Museums) som står bakom utmärkelsen. Juryns motivering för Grenna Museum är:

Fördjupning, forskning och föremål har förenats på Grenna Museum i en ny basutställning som engagerar. Med utgångspunkt i S. A. Andrées polarexpedition samarbetar museet med både forskare och volontärer på ett nyskapande sätt. Verksamheten drivs med små medel, men omfattar både lokalhistoria och polarhistoria på ett sätt som bjuder in besökaren som en aktiv deltagare.

Vinnaren utses på Sveriges Museers Vårmöte den 27 april och priset delas ut av kulturminister Amanda Lind.

Varukorg (Cart)
    Tomt (Empty)Tillbaka (Back)