Stängt!  Öppnar igen imorgon kl: 10:00

Stängt!  Öppnar igen imorgon kl: 10:00

Kulturarvspriset 2021 till Grenna Museum

Grenna Museum får Kulturarvspriset 2021!

Priset delas ut årligen av Svenskt Kulturarv till en person eller en organisation som utmärkt sig inom Svenskt Kulturarvs verksamhetsområde.

Den fulla motiveringen från juryn lyder:
“Den nya basutställningen på Grenna Museum är ett universum som vecklar ut sig åt alla håll. Med utgångspunkt i S. A Andrées polarexpedition får besökaren fördjupa sig i föremål, personhistoria, forskning och tidsanda på ett sätt som gör historien levande och gripande. Tolkning och omtolkning av de dramatiska föremålen är en del av presentationen, och med det senaste inom polarforskningen får besökaren möta samtidens frågor om klimatförändringar och miljö.

Museet arbetar även med Grännas historia och kombinerar det lokala med det arktiska och samarbetar både med forskare och volontärer. För en verksamhet som drivs med små medel men som engagerar publiken och som levandegör ett kulturarv som sträcker sig långt ut i världen tilldelas Grenna Museum årets Kulturarvspris.”

Vi på Grenna Museum tackar ödmjukast för detta fina pris.

Varukorg (Cart)
    Tomt (Empty)Tillbaka (Back)